• GAYNEWS
  • SOSTIENICI
  • REDAZIONE
  • PUBBLICITÀ
  • CONTATTI
No Result
View All Result
GAYNEWS
  • Home
  • Attualità
  • Politica
  • Mondo
  • Cultura
    • Spettacoli
    • Libri
    • TV e cinema
    • Arte
  • Turismo
  • Sport
  • Salute
  • Video
  • Home
  • Attualità
  • Politica
  • Mondo
  • Cultura
    • Spettacoli
    • Libri
    • TV e cinema
    • Arte
  • Turismo
  • Sport
  • Salute
  • Video
No Result
View All Result
GAYNEWS
No Result
View All Result
Home Attualità

Nato da due mamme ma l’Anagrafe lo registra con falsa dichiarazione: il caso Foglietta-Ghisleni spiegato dall’avvocato Schuster

Francesco Lepore by Francesco Lepore
19 Aprile 2018
in Attualità

Niccolò Pietro è nato a Torino il 13 aprile presso l’ospedale ostetrico-ginecologico Sant’Anna. Una gioia indescrivibile per Chiara Foglietta, consigliera comunale dem, e per la sua compagna Micaela Ghisleni.

Gioia purtroppo turbata dalla secco rifiuto che l’Ufficio Anagrafe (tanto quello presente presso la struttura ospedaliera quanto quello centrale del capoluogo sabaudo) ha opposto il 16 aprile alle due donne in merito al riconoscimento del neonato quale figlio d’entrambe.

Come se non bastasse, è stata ritenuta irricevibile la dichiarazione di Chiara sul concepimento di Niccolò Pietro a seguito di tecniche di procreazione medicalmente assistita di tipo eterologo con gamete maschile di donatore anonimo come peraltro indicato in tutta la cartella clinica.

«Oggi a noi – ha dichiarato la consigliera comunale – viene negato il diritto di inserire dichiarazioni veritiere nell’atto di riconoscimento e a nostro figlio il diritto a un’identità corrispondente alla realtà, il diritto a conoscere l’insieme di eventi che hanno determinato la sua esistenza».

Soliderità piena a Chiara e a Micaela è stata subito espressa dal Coordinamento Torino Pride, che in una nota ha affermato: «Oggi più che mai è necessario che la politica si assuma la responsabilità di gesti importanti soprattutto che non costano nulla e che non incidono in nessun modo sui bilanci o sui conti martoriati ma che invece possono risolvere problemi che rendano una Famiglia, come quella di Chiara e Micaela o di Piero e Francesco, più sicura e felice.

Chiediamo quindi alla sindaca, Chiara Appendino, di agire con forza, energia e in coscienza per risolvere questi problemi confermando con i fatti che un Assessorato alle Famiglie è e resta un punto fermo della sua amministrazione e che, dove esiste un vuoto normativo, il coraggio, la tenacia e l’amore lo possono riempire».

Sull’incresciosa vicenda Gaynews ha chiesto il parere all’avvocato Alexander Schuster, che sta seguendo legalmente Chiara e Micaela.

Avvocato Schuster, per l’Ufficio Anagrafe di Torino Niccolò Pietro non può essere registrato come figlio di Chiara e di Micaela: perché?

Gli ufficiali di Stato civile (come peraltro anche alcuni giudici) tendono a seguire di più circolari e regolamenti che principi contenuti nella Costituzione, nelle convenzioni internazionali, ma anche nella stessa legge n. 40/2004 sulla p.m.a. E poiché nessuna norma prevede il riconoscimento di due madri (ma nessuna espressamente lo vieta), si sostiene che solo la partoriente può divenire genitore e poco importa che il bambino avrà solo uno e non due genitori. Ma anche gli ufficiali di Stato civile devono rispettare la Costituzione e realizzare i suoi importanti obiettivi.

La Corte costituzionale ha detto in più occasioni che il bambino deve essere tutelato rispetto all’adulto, a tutti gli adulti che hanno deciso di farlo nascere. Micaela non vuole sottrarsi a questa sua responsabilità, ma il Comune per ora glielo impedisce.

L’Ufficio Anagrafe ignora volutamente che Niccolò Pietro è stato generato mediante pma e lo registra come “nato da un’unione naturale con un uomo”. Come giudica tale situazione?

È assolutamente una situazione ridicola e imbarazzante per un “ordinamento” giuridico. Questo profilo della vicenda testimonia di un disordine più che di un ordine. Da una parte abbiamo diversi reati nel codice penale per chi fa false dichiarazione negli atti dello stato civile. Dall’altra, si chiede a Chiara Foglietta di dichiarare che il bambino è nato da un rapporto sessuale quando non solo è dichiarata una realtà diversa, ma questa è pure documentata.

Ad oggi sono riuscito a convincere solo un Comune toscano ad adeguare la formula con cui scrivere l’atto di nascita alla realtà e a riconoscere che c’è stata una fecondazione assistita con donatore. È la causa del Tribunale di Pisa che recentemente è giunta in Corte costituzionale. Un risultato importante che oggi è diventato pubblico, ma che è l’esito di mesi di lavoro e frutto della fortuna di avere dall’altra parte un funzionario che è fra gli esperti nazionali in materia di stato civile.

Esiste in tale materia una giurisprudenza di legittimità cui adeguarsi?

Attenzione, qui non stiamo parlando di trascrizione, cioè di riconoscere un atto di nascita straniero che già esiste. Qui il bambino è nato in Italia e quindi non c’è ancora nessun atto di nascita. D’altra parte, non è nemmeno concepibile che una donna al nono mese si metta in macchina alla volta della Spagna per ottenere un certificato con due madri da riportare in Italia (e la giurisprudenza è unanime sul fatto che vada integralmente riconosciuto). Un tale risultato deve essere possibile, proprio per i principi richiamati dai giudici italiani, sin dall’inizio, se il bambino nasce in Italia.

Quale responsabilità grava a suo parere sul legislatore in riferimento alla mancanza di tutela piena dei minori nati in coppie omogenitoriali o da single attraverso pma?

Il Ministero dovrebbe innanzitutto adeguare le formule. Un bambino su venti nasce in Italia da tecniche di riproduzione assistita, però per lo Stato civile italiano tutti sono nati da un rapporto sessuale. Questo è un problema di verità che riguarda tanto coppie etero- quanto omosessuali. Poi c’è il problema specifico delle coppie arcobaleno. Il Legislatore ha preferito lasciare che la materia venisse regolata dai giudici. Chissà, forse è meglio, certo è un percorso più laborioso e lungo.

Comunque a Torino si sta iniziando ad affrontare la questione e speriamo che la sindaca Appendino e l’assessore Pisano diano un segnale importante a tutela del piccolo Niccolò Pietro e delle sue mamme. Noi siamo pronti a difendere davanti ai giudici il passo avanti che stiamo chiedendo ai vertici politici. Da qualche parte occorre pur cominciare.

Tags: chiara appendinochiara fogliettacoordinamento torino pridecoppie omogenitorialilgbtmicaela ghislenipersone lgbtipmatorino
ShareTweetSend
Previous Post

Napoli, anteprima nazionale di "Una semplice verità": il cortometraggio contro l’omofobia con Giulia Montanarini

Next Post

Novara Pride, il sindaco Canelli nega il patrocinio: «Inutile ostentazione». Battaglia: «Tipico bigottismo leghista»

Next Post

Novara Pride, il sindaco Canelli nega il patrocinio: «Inutile ostentazione». Battaglia: «Tipico bigottismo leghista»

Comments 39

  1. Pingback: Raggi non riconosce la genitorialità di due mamme. Il j'accuse di Grassadonia, Sangalli e Secci: «Roma condanna i suoi figli alla clandestinità» - GAYNEWS
  2. Pingback: Schuster: «Ecco perché i casi d'iscrizione e trascrizione anagrafica di bimbi quali figli di due papà o mamme non sono una forzatura» - GAYNEWS
  3. buy marlin gun says:
    1 anno ago

    346095 437671really good post, i undoubtedly enjoy this wonderful web site, persist with it 84961

  4. How To Write A Good Argumentative Essay says:
    1 anno ago

    849591 295778There is noticeably a great deal of dollars to understand about this. I suppose you produced particular good points in functions also. 178578

  5. best head torch says:
    12 mesi ago

    I admire this article for the well-researched content and excellent wording. I got so involved in this material that I couldn’t stop reading. I am impressed with your work and skill. Thank you so much.

  6. Vanessa Getty wikipedia says:
    12 mesi ago

    98039 741318I always visit your blog and retrieve everything you post here but I never commented but today when I saw this post, I couldnt stop myself from commenting here. Great post mate! 929748

  7. nova88 says:
    11 mesi ago

    509491 427200I believe other internet site owners really should take this website as an model, very clean and excellent user pleasant pattern . 46362

  8. tinyurl.com says:
    10 mesi ago

    You’re so interesting! I do not suppose I’ve read anything like that before.
    So wonderful to discover somebody with original thoughts on this subject.
    Seriously.. thank you for starting this up. This website is one thing that is needed on the
    internet, someone with some originality!

  9. http://tinyurl.com/ says:
    10 mesi ago

    Hi! This is my first visit to your blog! We are a collection of volunteers and starting
    a new project in a community in the same niche.
    Your blog provided us valuable information to work on. You have done a extraordinary
    job!

  10. tinyurl.com says:
    10 mesi ago

    Greetings! This is my first visit to your blog! We are a team of volunteers and starting a new
    initiative in a community in the same niche. Your blog provided us beneficial information to work on. You have done a extraordinary job!

  11. discount airline tickets says:
    10 mesi ago

    Hi there! This post couldn’t be written any better!
    Reading through this post reminds me of my previous room mate!
    He always kept chatting about this. I will forward this
    page to him. Fairly certain he will have a good read. Many thanks for sharing!

  12. air tickets cheap says:
    10 mesi ago

    I was wondering if you ever considered changing the structure of
    your blog? Its very well written; I love what youve got to say.

    But maybe you could a little more in the way of content so
    people could connect with it better. Youve got an awful lot of text for only having one or two images.

    Maybe you could space it out better?

  13. cheap plane tickets says:
    10 mesi ago

    Informative article, totally what I needed.

  14. absolutely cheapest airfare possible says:
    10 mesi ago

    Hi there! I’m at work browsing your blog from my new iphone!
    Just wanted to say I love reading through your blog and
    look forward to all your posts! Carry on the fantastic work!

  15. absolutely cheapest airfare possible says:
    10 mesi ago

    I don’t even know how I ended up here, but I thought this post was great.
    I don’t know who you are but certainly you’re going to a famous blogger
    if you are not already 😉 Cheers!

  16. cheap air tickets says:
    10 mesi ago

    Excellent blog here! Also your site loads up fast! What host are
    you using? Can I get your affiliate link to your host?

    I wish my web site loaded up as fast as yours lol

  17. cheap flight tickets says:
    10 mesi ago

    Wonderful website you have here but I was curious about if you knew of any community forums that cover the same topics
    discussed in this article? I’d really love to be a part of online community where I
    can get opinions from other knowledgeable individuals that share the same interest.
    If you have any suggestions, please let me know.
    Cheers!

  18. gamefly says:
    10 mesi ago

    Thanks , I have just been searching for information about
    this subject for a while and yours is the best I have came upon till now.

    But, what about the bottom line? Are you positive in regards to
    the source?

  19. gamefly says:
    10 mesi ago

    For the reason that the admin of this web page is working, no hesitation very
    shortly it will be renowned, due to its feature contents.

  20. tinyurl.com says:
    9 mesi ago

    Thank you for the good writeup. It in fact was a amusement account it.
    Look advanced to far added agreeable from you! However, how
    can we communicate?

  21. tinyurl.com says:
    9 mesi ago

    Hi fantastic blog! Does running a blog similar to this require a large amount of work?
    I’ve virtually no understanding of programming however I
    was hoping to start my own blog soon. Anyways, should you have any recommendations or tips for
    new blog owners please share. I understand this is off
    subject however I simply wanted to ask. Thank you!

  22. http://tinyurl.com/yy8ae27k says:
    9 mesi ago

    Wow, this article is nice, my sister is analyzing such things, therefore I am going to let know her.

  23. nova88 says:
    7 mesi ago

    119459 794855This is great content. Youve loaded this with valuable, informative content that any reader can recognize. I enjoy reading articles that are so quite well-written. 250296

  24. http://tinyurl.com says:
    7 mesi ago

    A motivating discussion is worth comment. There’s no doubt
    that that you need to publish more on this subject,
    it might not be a taboo subject but generally people do not
    discuss such issues. To the next! Kind regards!!

  25. buy cvv online says:
    7 mesi ago

    904209 742541Perfect just what I was looking for! . 234317

  26. http://tinyurl.com says:
    7 mesi ago

    It is appropriate time to make some plans for the future and it’s time to be happy.
    I have read this post and if I could I wish to suggest you few interesting things
    or advice. Maybe you could write next articles referring to
    this article. I wish to read even more things about it!

  27. buy dmt online smoke says:
    6 mesi ago

    416890 664504Oh my goodness! an incredible post dude. Thanks a ton Nonetheless I is going to be experiencing problem with ur rss . Do not know why Not able to join it. Can there be every person acquiring identical rss concern? Anybody who knows kindly respond. Thnkx 119681

  28. wiki.isefs.uni-due.de says:
    6 mesi ago

    Hello There. I found your blog using msn. This is an extremely well written article.
    I’ll make sure to bookmark it and return to read more of your useful info.
    Thanks for the post. I will certainly comeback.

  29. tinyurl.com says:
    6 mesi ago

    Nice post. I was checking continuously this blog and I am
    impressed! Extremely helpful information specially the last part 🙂 I care for
    such information a lot. I was seeking this certain information for a very long time.

    Thank you and good luck.

  30. tinyurl.com says:
    6 mesi ago

    Heya just wanted to give you a quick heads up and let you know a few of the pictures aren’t loading correctly.
    I’m not sure why but I think its a linking
    issue. I’ve tried it in two different web browsers and both show the same
    outcome.

  31. http://tinyurl.com/2gx3y7jw says:
    6 mesi ago

    First off I would like to say excellent blog! I had a quick question which
    I’d like to ask if you do not mind. I was interested to find out how you center yourself and clear your head before
    writing. I have had difficulty clearing my mind in getting my
    ideas out. I do take pleasure in writing but it just seems
    like the first 10 to 15 minutes are usually wasted just trying to figure out how to begin.
    Any suggestions or hints? Appreciate it!

  32. 2022 says:
    6 mesi ago

    Wow, fantastic weblog format! How long have you ever been running a blog for?

    you make running a blog look easy. The entire look
    of your web site is magnificent, as well as the content!

    Here is my web page; 2022

  33. tinyurl.com says:
    6 mesi ago

    Your style is unique in comparison to other people
    I have read stuff from. I appreciate you for posting when you’ve got the opportunity, Guess I’ll just bookmark this web
    site.

  34. tinyurl.com says:
    6 mesi ago

    Today, while I was at work, my cousin stole my apple ipad and tested to see if it can survive a
    twenty five foot drop, just so she can be a youtube sensation. My iPad is now broken and she has 83 views.

    I know this is completely off topic but I had to share it with someone!

  35. tinyurl.com says:
    6 mesi ago

    I think the admin of this web page is actually working hard for his website, for the reason that here every stuff is quality
    based data.

  36. tinyurl.com says:
    5 mesi ago

    Nice post. I learn something new and challenging on websites I stumbleupon everyday.
    It’s always exciting to read articles from other writers and practice a little something from other sites.

  37. psilocybin mushrooms for sale​ says:
    5 mesi ago

    334225 959894Would love to constantly get updated great web weblog ! . 47677

  38. Usa Inmate says:
    5 mesi ago

    205600 687857I ought to appear into this and it would be a difficult job to go more than this completely here. 938702

  39. sportsbet says:
    4 mesi ago

    547440 539412It is truly a nice and helpful piece of information. Im glad which you just shared this helpful information with us. Please keep us informed like this. Thanks for sharing. 894627

Lascia un commento

Il tuo indirizzo email non sarà pubblicato. I campi obbligatori sono contrassegnati *

No Result
View All Result
Ph. Carla Catena

Addio a Liana Borghi, intellettuale lesbofemminista e studiosa del pensiero queer

22 Novembre 2021
Ph. ATN Napoli

A Roma centinaia di persone per la Trans Freedom March in occasione del TDoR

21 Novembre 2021

Di Mauro: «I miei versi trasmettono una verità e la verità è di per sé scandalosa in una società bigotta»

16 Novembre 2021
Facebook Twitter

Il 29 maggio 1998, un venerdì, prende il via la grande avventura del primo quotidiano on-line Lgbti in Italia. NOI (ora Gaynews.it) Notizie Omosessuali Italiane, diretta da Franco Grillini, eredita la testata di “CON/TATTO” registrata al Tribunale di Bologna fin dal 1989 e “organo” dell’ARCIGAY, che esce con 14 numeri prima di cedere il passo alla nuova impresa telematica.

Ph. Carla Catena

Addio a Liana Borghi, intellettuale lesbofemminista e studiosa del pensiero queer

22 Novembre 2021
Ph. ATN Napoli

A Roma centinaia di persone per la Trans Freedom March in occasione del TDoR

21 Novembre 2021

Di Mauro: «I miei versi trasmettono una verità e la verità è di per sé scandalosa in una società bigotta»

16 Novembre 2021

IL GIORNALE

  • CHI SIAMO
  • SOSTIENI GAYNEWS
  • CONTATTI
  • REDAZIONE
  • PUBBLICITÀ
  • PRIVACY POLICY

Copyright © 2022 Gaynews - Giornale quotidiano d’informazione LGBTI+. Registrazione Tribunale di Bologna numero 5735 del 03/5/1989 Via Don Minzoni 18, 40121 Bologna.

Webmaster e Consulenza SEO: Daniele Sorrentino

Noleggio a Lungo Termine

No Result
View All Result
  • Home
  • Attualità
  • Politica
  • Mondo
  • Cultura
    • Spettacoli
    • Libri
    • TV e cinema
    • Arte
  • Turismo
  • Sport
  • Salute
  • Video

Copyright © 2022 Gaynews - Giornale quotidiano d’informazione LGBTI+. Registrazione Tribunale di Bologna numero 5735 del 03/5/1989 Via Don Minzoni 18, 40121 Bologna.

Webmaster e Consulenza SEO: Daniele Sorrentino

Noleggio a Lungo Termine

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish. Cookie settingsACCEPT
Privacy & Cookies Policy

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are as essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Sempre abilitato
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
ACCETTA E SALVA